Vårens konstresa 2023

Vårens konstresa gick till Karlstad.

Vi startar resan från Resecentrum klockan 9.00 och bussen är full med förväntansfulla konstintresserade.

Första stoppet blir i bildkonstnär Karolina Nolins ateljé i Karlstad centrum, där hon visar oss sina alster. Sin inspiration finner hon främst i städer vilket syns i hennes bilder. Hon använder sig av tekniken monotypi (konstgrafisk tryckteknik). Karolina har lagt till och dragit ifrån i teknik och kallar nu tekniken för Monotyp-blandteknik. Konstklubben investerade i några tavlor som vi kan vinna på nästa lotteri.

Solen sken som den ska i Karlstad och vi kunde njuta av den när vi promenerade till Karlstad Museum, där vi intog en smakrik lunch på Matbruket.

När vi var mätta och belåtna gick vi över till Sandgrund. Där vi fick en guidad tur av Jennifer. Vi fick ta del av Lars Lerins fina verk och hans liv. Han började att måla i olja, numera är det mest akvarell. Sin inspiration har han från bland annat från Lofoten och Väderöarna. Lars inte bara målar, han har även skrivit ett 60 tal böcker. Vi fick också veta att han gjort flera långa resor, Sydpolen och Mellanöstern mfl.

Gerd Göran (104 år) visade upp sina akvareller (80 st) i en egen del av utställningen. Gerd utbildade sig på Tekniska skolan (nuvarande Konstfack). Hon målar främst i olja. Det framkom att Lars varit och hälsat på hos Gerd Göran och då hittat alla akvarellerna.

En härlig dag och jag tror att alla var nöjda.

Gunnbrith Boman