Höstens konstresa 2023

I strålande solsken och iskalla vindar åkte ett gäng konstintresserade män och kvinnor från Örebro till Uppsala.

Första stopp var Bror Hjorths hus. Museet ger en unik och personlig bild av ett spännande och unikt konstnärskap. Inredning, möbler, böcker och verktyg har i stor utsträckning bevarats sedan Bror Hjorth levde och arbetade här fram till sin död 1968.

Bror Hjorth utbildade sig ursprungligen till skulptör i Paris, men blev med tiden även målare. Starka färger med kärleksmotiv, spelmansmotiv och även religiösa motiv var ett tydligt budskap.

Ateljén dominerades bl.a. av en skiss i full skala till altartavlan i Jukkasjärvi kyrka. Såväl stora som små skulpturer dominerade i övrigt ateljén. Utanför Uppsala centralstation kan vi se Näckens Polska.

God lunch intogs på Brasseri 21 intill den vackra Stadsträdgården. Efter lunchen besökte vi Uppsala konstmuseum. Vi fick ta del av utställningen ”Landscaping” som visar olika konstnärers skildring av landskap och möten mellan människor och natur – från 1500-talet till nutid. Bl.a. nya livsvillkor, teknik, religiösa föreställningar och politiska omvälvningar har förändrat våra upplevelser. De proffsiga guiderna gav förutsättningar till reflektion och fördjupningar av de olika temana.

Peter Johanssons skulptur ”Kanon” väckte stort intresse och blev eftermiddagens ”snackis”.Efter visningen/rundvandringen bjöds vi på Afternoon Tea, vackert uppdukat i museets café. Somliga valde att lyxa till det med ett glas musserande vin.

Avslutningsvis tog bussen en sväng förbi Uppsala centralstation, där vi fick en skymt av Bror Hjorths konstverk “Näcken” innan vi vände hemåt.

En upplevelserik och trevlig dag.

Monica Seilitz och Birgitta Nilsson