Vårens konstresa

Vårens utflykt gick till Norrköping

En liten och trevlig grupp medlemmar i konstklubben och medföljande vänner reste lördagen den14/5 med Götlunda buss till Norrköping. Vi åkte en grönskande väg ner via Finspång och vi landade vid Norrköpings konstmuseum där vi blev vi guidade i två grupper.  Guiden visade och berättade om Noa Eshklo, liv och verk och den grupp som inte gick på visningen tittade på den övriga utställningen och skulpturparken.Därefter gick vi till Lingonfabriken och åt en god lunch, mätta och belåtna gick vi sedan genom Norrköpings gator till Ståhl Collection i Yllefabriken där vi  såg den privata konstsamlaren Mikael Ståhls storslagna samling av samtida konst. Samlingen består av 150 verk på en yta av ca 1900kvm så det fanns mycket konst att ta del av. Resan hem gick via Katrineholm och vi såg rapsfälten blomma. En trevlig dag, alla var nöjda och busschauffören Jan framförde bussen tryggt och säkert.