Verksamhetsberättelse 2021-2022

Verksamhetsberättelse för MIF´s konstklubb 2021-2022

Även detta verksamhetsår har påverkats av Covid-19. Vi har tvingats begränsa oss vid både styrelsemöten och andra sammankomster. Trots det har vi hittat bra lösningar som inneburit att verksamheten har kunnat hållas i gång på ett tillfredställande sätt. Vi är mycket glada och stolta över att klubben har ”överlevt” Coronapandemin.

Vårens lotteri genomfördes, liksom tidigare under pandemin, genom att vinnarna kom i små grupper till Karolinska gymnasiet. Ett vackert vårväder lördagen 17 april kan ha bidragit till att hela nio vinnare uteblev. Dessa vinster fördes över till höstens lotteri.

Vårens konstresa fick dock ställas in.

Styrelsens arbete har fortsatt med digitala möten under delar av verksamhetsåret.

Vi har styrelsemöte första måndagen i månaden utom under högsommaren. Med extra styrelsemöten har vi haft 13 protokollförda möten. Vi har flyttat fram årsmötet till 5 maj 2022 för att vara mer säkra på smittläget. Verksamhetsberättelsen sträcker sig därmed ovanligt långt i år.

Styrelsen har arbetat intensivt med ett utvecklingsarbete som skall underlätta för styrelsen, både nu och i framtiden. Vi har skapat checklistor för den typ av aktiviteter som återkommer löpande samt byggt upp ett årshjul för verksamheten och för styrelsens arbetsuppgifter.

Styrelsen vill gärna förkovra sig om olika konstformer och tekniker och har därför deltagit i en kurs som genomfördes 31 mars 2022 av Sveriges konstföreningar i Örebro län.

Valberedningens förslag till årsmötet 2022 innebär omval av ordförande på ett år, omval av tre ledamöter på tvår år, nyval av en ledamot och tre ledamöter fortsätter med sina uppdrag ett år till. Även valberedningen fortsätter sitt arbete.

Höstens konstresa kunde genomföras med viss anpassning och en begränsad skara reste till Lars Åbergs museum i Bålsta där vi fick guidning och åt lunch. Hemresan gick över Eskilstuna med ett besök på Eskilstuna konsthall. Båda resmålen var uppskattade av våra medlemmar. Styrelsen gjorde även flera konstinköp på resan. En del av styrelsen åkte också till Vadstenas konstrunda under hösten och gjorde många fina konstinköp.

Hösten lotteri kunde genomföras 13 november utan några begränsningar och skedde med vinstutdelning, närvarolotteri, mingel med snittar och en föreläsning som i år hölls av grafikern Lars Nyberg.

Medlemsantalet fortsätter att minska, det sker både vid pensionsavgång och vid byte av arbetsgivare. Troligen finns det också andra orsaker och vi försöker motverka minskningen bland annat genom värvningslotteriet. En jämförelse med andra konstklubbar i Örebro har sammanställts och kanske kan det bli ett diskussionsunderlag för hur vi vill möta minskningen. Vi kommer förstås att tvingas anpassa oss till den krympande summan av medlemsavgifter som kommer in. Frågan är hur vi hur vi kan göra det och samtidigt vara en lockande som konstklubb med fortsatt fina vinster och inspirerande resor.

Vi kommer att träffa styrelsen för RegArt under våren för att se och lära av varandra. RegArt är vår motsvarighet inom Regionen. Även vår moderförening MIF har ett vikande medlems-underlag så det finns också där ett gemensamt intresse av att motverka det.

Totalt har vi i årets lotterier delat ut vinster till ett värde av 239 889 kr.

Konstklubbens ekonomi granskas av revisorer och redovisas av MIF i deras årsberättelse.

Örebro 2022-04-04

Martha Liw, ordförande

Pernilla Widarsson, vice ordf. och medlemsansvar

Birgitta Carlsson, sekreterare