Verksamhetsberättelse för MIF´s konstklubb 2022

De senaste åren har Konstklubbens verksamhetsberättelse omfattat tiden mellan årsmötena. Det är inte den mest korrekta modellen och därför kommer vi från och med den här verksamhetsberättelsen i stället beskriva kalenderåret 2022. Några saker kan därför finnas med både i årets och i fjolårets text.

Styrelsens arbete
Vi ses minst en gång i månaden och har under året haft tolv protokollförda styrelsemöten. Utöver det har vi vid behov också extra träffar för exempelvis vinstdragning med Notarius Publicus och i år även ett extra arbetsmöte. Då träffades hela styrelsen en söndag för att få mer tid till att samtala och spåna om idéer och utvecklingsarbete. Vi fördjupade oss i jämförelsen mellan olika lokala konstklubbar som vi tidigare har sammanställt och kunde enas om att vi står oss väl i den jämförelsen. Det finns klubbar med lägre avgift men ingen har så många vinster och så högt vinstvärde som vi.

Vi diskuterade också hur vi kan modernisera vår förvaltning och dokumentation och var överens om att vi vill hitta former för gemensam digital lagring av våra dokument. De första stegen kommer att tas direkt 2023 med en presentation av alternativ inför styrelsen.

Styrelsen har det här året helt jobbat utifrån vårt nya årshjul och checklistor. Vi upptäckte saker som vi kan utveckla ytterligare men framför allt upplevde vi många praktiska fördelar Klubbens hemsida fortsätter att utvecklas och vi har även skapat smidigare anmälningar till våra konstresor. Sammanfattningsvis kan man säga att arbetet för att placera klubben i 2020-talet ständigt pågår.

Valberedningen
Valberedningens förslag till årsmötet 2022 innebar omval av ordförande på ett år, omval av tre ledamöter på två år, fyllnadsval av en ledamot och tre ledamöter fortsätter med sina uppdrag ett år till. Även valberedningen fortsätter sitt arbete.

Medlemslotterier
Vi flyttade fram årsmötet till maj månad för att undvika riskerna med den smittspridning som åter ökade under vårvintern. Femte maj genomfördes ett välbesökt årsmöte tillsammans med vårens medlemslotteri. På höstens medlemsmöte i oktober fick vi lyssna till en uppskattad föreläsning av Alexander Creutz som berättade om sitt konstnärskap.

Som vanligt på våra lotterier kunde vi njuta av att studera den fina konsten och mingla runt med goda snittar från Karolinska gymnasiets restaurang ”Karotten”. Nivån på sorlet bekräftar att vi var över ett hundra medlemmar i ”Karros” aula. Vid båda lotterierna hade vi 40 vinster i medlemslotteriet och 10 närvarovinster dessutom tre värvarvinster på hösten. Totalt har vi delat ut vinster till ett värde av 204 738 kr under 2022.

Resor
Klubben har anordnat två konstresor, av helt olika karaktär, under året. Vårens resa gick till Norrköping med besök på stadens konstmuseum som har en stor samling svensk konst och därefter till Ståhl Collection med en stor privat konstsamling.

I oktober gick resan till Lena Linderholm i Strängnäs som både visade både sitt hem, trädgård och ateljé. Deltagarna fick också besöka hennes galleri efter lunchen. Styrelsen passade på att köpa två vinster av Lena Linderholm till höstens lotteri. Sammanlagt deltog 71 medlemmar i klubben på årets resor.

Samarbete
Vi har tyvärr ännu inte hittat former för att samarbeta med RegArt som vi hade hoppats. Däremot har vi knutit närmare kontakter med lokalavdelningen för Sveriges konstföreningar. Klubben har genom dem fått erbjudanden om att delta i andra lokala konstföreningars aktiviteter och vi var några om följde med Konsthallens vänner på en fin resa till Värmland.

Vi har även skapat en rutin med MIF för hur vi tillsammans kan försäkra oss om att endast betalande MIF-medlemmar kan dras som vinnare.

Medlemsantal
Vi tappar lite medlemmar vid pensionsavgångar eller byte av jobb. Kanske prioriterar några bort sitt medlemskap i klubben i svåra ekonomiska tider. Men glädjande nog så får vi samtidigt nya medlemmar och just nu stannar vi på ”plus minus noll” med drygt 390 medlemmar. Med det är vi den största arbetsplatskonstföreningen i Örebro utifrån den jämförelsen som nämndes tidigare.
Det finns ett absolut samband mellan antalet medlemmar och antalet vinster/vinstvärde och styrelsen bevakar noga hur vi bäst kan använda våra medlemsavgifter till inköp och om det krävs anpassningar i storleken på lotterierna.

Ekonomi
Konstklubbens ekonomi granskas av revisorer och redovisas av MIF i deras årsberättelse som presenteras för MIF-medlemmarna i samband med deras årsmöte.

Örebro 2023.01.27

Martha Liw ordförande, Pernilla Widarsson vice ordf. och medlemsansvar, Birgitta Carlsson, sekreterare Elisabeth Melkersson ekonomiansvar, Birgitta Nilsson reseansvar, Anneli Söderberg kommunikation
Ewa Salomonsson resor och evenemang och Helen Jönsson vice sekreterare.